АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ проекту рішення Перегінської селищної ради “Про затвердження Положення та Переліку платних послуг, які можуть надаватися КНП “Перегінська лікарня”

Аналіз регуляторного впливу до проєкту рішення сесії Перегінської селищної ради

«Про затвердження положення про платні послуги та переліку платних послуг і тарифів, які можуть надаватися КНП «Перегінська лікарня»

  1. Визначення та аналіз проблеми, яку пропонується розв’язати шляхом нормативного регулювання, обґрунтування необхідності прийняття регуляторного акту

Проєкт  рішення сесії Перегінської селищної ради «Про затвердження Положення про платні послуги і одержання добровільної компенсації від хворих на медико-санітарні послуги та порядок використання фінансових надходжень від їх поступлення на рахунок КНП «Перегінська лікарня» підготовлений відповідно до законів України: Основи законодавства України про охорону здоров’я» від 19.11.1992 р. №2801-XII, Постанови Кабінету Міністрів України від 17.09.1996 р. № 1138 «Про затвердження переліку платних послуг, які надаються в державних закладах охорони здоров’я та вищих навчальних закладів освіти» (зі змінами), Постанови Кабінету Міністрів України від 22.02.2000 р. № 1465 «Про затвердення Порядку проведення обов’язкових попередніх та періодичних оглядів і переліку психіатричних показань щодо виконання окремих видів діяльності, робіт, професій, служби, що можуть становити безпосередньо для особи, яка проводить цю діяльність або оточуючих», наказів МОЗ від 30.07.2012. р, №578 та від 10.02.2017 р. № 116 (стосовно окремих медоглядів) та іншими нормативними актами.

В умовах дефіциту бюджетних коштів, необхідно враховувати, що важливим джерелом додаткових коштів для системи охорони здоров’я є платні послуги, що надаються працівникам підприємств та населенню державними та комунальними медичними закладами згідно чинного законодавства.

Можливості бюджетного фінансування дуже обмежені, тому надання платних медичних послуг є одним з джерел поповнення бюджету медичного закладу. Переважна частина медичного обладнання є застарілою та має 100% знос. Це обладнання потребує не тільки капітальних профілактичних робіт, а й заміни його на нове, пристосоване до сучасних методів обстеження.

Для поліпшення утримання Комунального некомерційного підприємства «Перегінська лікарня» Перегінської селищної ради та забезпечення її сучасним медичним обладнанням, закупівлі хімічних реактивів для проведення аналізів в лабораторії лікарні, у зв’язку з тим, що за цей час значно збільшилися закупівельні ціни на матеріали, медикаменти, комунальні послуги, збільшився рівень заробітної плати працівників охорони здоров’я за рахунок підвищення мінімальної заробітної плати згідно з урядовими рішеннями та відповідними наказами Міністерства охорони здоров’я України, діючі на сьогодні платні медичні послуги не забезпечують покриття витрат пов’язаних з наданням даних платних медичних послуг та з метою раціонального використання бюджетних коштів, покращення результатів фінансово-господарської діяльності КНП «Перегінська лікарня» Перегінської селищної ради виникла необхідність у затвердженні тарифів на послуги медичного характеру.

Перелік послуг, які надаються в КНП «Перегінська лікарня» Перегінської селищної ради на платній основі, визначений відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17.09.1996 № 1138 «Про затвердження переліку платних послуг, які надаються в державних закладах охорони здоров’я та вищих медичних закладах освіти» (зі змінами та доповненнями),  а саме:

1) Огляди спеціалістів за власним бажанням особи без направлення сімейного лікаря

  • хірург
  • травматолог
  • гінеколог(гінекологічний набір)
  • отоларинголог
  • офтальмолог
  • невропатолог
  • кардіолог
  • терапевт
  • стоматолог
  • дерматовенеролог

2) Послуги лабораторних обстежень ( для хворих без направлень лікаря):

  • загальний аналіз крові(простий)
  • загальний аналіз крові(аналізатор)
  • загинальний аналіз сечі
  • загальний білок
  • кал на яйця-глистів
  • альбумін
  • тригліцериди
  • глюкоза крові
  • В ліпопротеїди
  • аналіз системи згортання крові (коагулограма)
  • ревмопроби
  • тимолова проба
  • L-аміназа
  • дослідження крові на холестерин
  • аналіз крові на холестерин
  • аналіз крові на білірубін
  • АлАТ (аланінамінотранс-фераза)
  • АсАТ (аспартатамінотранс-фераза)
  • визначення групи крові та резус-фактору
  • визначення резус-антитіл вагітних з негативним резус-фактором
  • сечова кислота
  • дослідження крові на сифіліс (РМП)
  • мазок на ТН гонокок
  • креатинін
  • сечовина

3)  Послуги рентген, флюорографії, ЕКГ – досліджень

  • рентген
  • рентгенографія органів грудної клітки у прямій та боковій  проекції
  • рентгенографія ключиці (дитина)
  • рентгенографія ключиці (дорослий)
  • рентгенографія плечового суглобу (верхня кінцівка)
  • рентгенографія ліктьового суглобу (передпліччя)
  • рентгенографія променево- зап’ясткового суглобу
  • рентгенографія китиці у прямій та боковій проекції
  • рентгенографія нижньої кінцівки (стегнової кістки)
  • рентгенографія гомілки (гомілково- ступневого суглобу)
  • рентгенографія черепа у  прямій та боковій проекції
  • рентгенографія додаткових пазух носа
  • рентгенографія хребта
  • рентгенографія шийного відділу у прямій та боковій проекції
  • рентгенографія грудного відділу у прямій та боковій проекції
  • рентгенографія поперекового відділу у прямій та боковій проекції
  • рентгенографія нижньої щелепи у прямій та боковій проекції
  • рентгенографія п’ятки у прямій та боковій проекції
  • рентгенографія наколінника
  • рентгенографія грудини в боковій проекції
  • рентгенографія куприкової кістки в боковій проекції
  • рентгенографія стопи
  • рентгенографія органів черевної порожнини
  • рентгенографія терецького сідла
  • флюорографія
  • ЕКГ

4)  Послуги УЗД – досліджень

  • УЗД комплексно(печінка+ жовчний міхур+ жовчні протоки + підшлункова залоза + селезінка)
  • за окремими органами( печінка + жовчний міхур + жовчні протоки)
  • плевральна порожнина
  • для чоловіків ( нирки + наднирникові залози + сечовий міхур з визначенням залишкової сечі + передміхурова залоза
  • комплексно матка + яєчники
  • УЗД комплексно для жінок ( матка при вагітності + пренатальне обстеження стану плода) 2 скринінг
  • слинні залози
  • лімфатичні вузли
  • м’які тканини
  • кістки та суглоби
  • периферичні судини нирки + сечовий міхур
  • УЗД матки
  • щитовидна залоза
  • молочні залози ( з двох сторін)
  • УЗД новонароджених:
  • головного мозку
  • внутрішніх органів
  • суглобів кісток

            5)  Медогляд при флюрообстеженні

  • при прийнятті на роботу та відповідні періодичні періодичні медичні огляди з видачею медичної книжки (чоловіки)
  • при прийнятті на роботу та відповідні періодичні медичні огляди без видачі медичної книжки (чоловіки)
  • при прийнятті на роботу та відповідні періодичні періодичні медичні огляди з видачею медичної книжки ( жінки )
  • при прийнятті на роботу та відповідні періодичні медичні огляди без видачі медичної книжки (жінки)

            6)  Медогляд при рентгенообстеженні

  • при прийнятті на роботу та відповідні періодичні періодичні медичні огляди з видачею медичної книжки (чоловіки)
  • при прийнятті на роботу та відповідні періодичні медичні огляди без видачі медичної книжки (чоловіки)
  • при прийнятті на роботу та відповідні періодичні періодичні медичні огляди з видачею медичної книжки ( жінки )
  • при прийнятті на роботу та відповідні періодичні медичні огляди без видачі медичної книжки (жінки)
  • стажування лікарів ( розрахунок витрат на одного інтерна в місяць )
  • медична допомога хворим удома (лабораторне, діагностичне обстеження)
  • транспортування хворих, за кілометр

     Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 17.09.1996 р. № 1138 ( зі змінами ) КНП «Перегінській лікарні» Перегінської селищної ради дозволено, крім надання платних послуг згідно із затвердженим переліком приймати від хворих добровільну компенсацію за надані їм інші медико-санітарні послуги.

     Добровільна компенсація – відшкодування хворими витрат за надання медико санітарної послуги, яка приймається виключно в касу закладу, термінал або перерахунку коштів на рахунок у банку.

2. Визначення цілей нормативного регулювання

Головна ціль даного регуляторного акта – надання якісних послуг з медичного обстеження за економічно обґрунтованими тарифами фізичним та юридичним особам, а також:

– використання повноважень селищної  ради щодо недопущення необгрунтованого зростання вартості медичних послуг;

– залучення альтернативних та дозволених законодавством джерел фінансування медичного закладу .

Для виживання на ринку послуг при конкуренції з недержавним сектором охорони здоров’я, державні лікувально-профілактичні заклади повинні використовувати найновітніші світові досягнення медичної науки і практики для успішного вирішення проблем діагностики, профілактики та лікування виявлених захворювань. Це необхідно для своєчасного проведення підвищення кваліфікації персоналу, поліпшення необхідного рівня матеріально-технічного забезпечення та інших показників, які гарантують надання якості допомоги населенню Перегінської об’єднаної громади  та усім бажаючим отримати послуги. Виконання цих завдань можливе лише за умови наявності необхідних коштів, одним з джерел їх надходження є платні медичні послуги.

Проєкт рішення сесії Перегінської селищної ради «Про затвердження Положення про платні послуги і одержання добровільної компенсації від хворих на медико-санітарні послуги та порядок використання фінансових надходжень від їх поступлення на рахунок КНП «Перегінська лікарня» Перегінської селищної ради  підготовлений з метою раціонального використання бюджетних коштів, покращення результатів фінансово-господарської діяльності.

Отримання власних надходжень до спеціального рахунку створить умови для КНП «Перегінська лікарня» Перегінської селищної ради  отримувати та витрачати ці кошти на нагальні потреби, пов’язані з виконанням основних функцій лікарні, що не забезпечені (або частково забезпечені) асигнуваннями із загального фонду бюджету.

В умовах нестабільної економічної та соціальної ситуації кошти отримані лікарнею є надзвичайно цінним підґрунтям для її діяльності.

3. Оцінка альтернативних способів досягнення встановлених цілей

Можливі способи досягнення цілейОцінка способуПричини відмови від альтернативних способів/аргументи щодо переваги обраного способу
Збереження діючої ситуації– може призвести до проблем, пов’язаних з виплатою заробітної плати медичним працівникам, сплатою обов’язкових податків та зборів, придбанням необхідних медикаментів та хімічних реактивів, господарських предметів тощо.– не повна відповідність принципам регуляторної політики; – не повна відповідність вимогам чинного законодавства; – проблема розв’язується частково, бо діючі тарифи не забезпечують достатній баланс інтересів медичного закладу, громадян та суб’єктів господарювання.
Відміна регулювання тарифів на медичні послуги– може призвести до надмірного зростання вартості цих послуг, їх недоступності для більшості населення, що також матиме негативні соціальні наслідки.– не відповідність принципам регуляторної політики; – не виконання поданих урядом повноважень щодо регулювання (встановлення) тарифів на платні медичні послуги.
Прийняття даного регуляторного акта– забезпечує досягнення цілей державного регулювання; – повністю відповідає потребам у вирішенні проблеми; – встановлює тарифи на медичні послуги що надаються КНП «Перегінська лікарня» Перегінської селищної ради в економічно обґрунтованому розмірі.– відповідає вимогам чинного законодавства; – забезпечує реалізацію принципам державної регуляторної політики; – упорядковує інтереси та відносини медичного закладу, громадян та суб’єктів господарювання; – поліпшує якість надання  медичних послуг усім бажаючим.

Рішенням сесії Перегіської селищної ради «Про затвердження Положення про платні послуги і одержання добровільної компенсації від хворих на медико-санітарні послуги та порядок використання фінансових надходжень від їх поступлення на рахунок КНП «Перегінська лікарня» запроваджується регулювання тарифів на платні медичні послуги, які надаються КНП «Перегінська лікарня» ПСР за переліком затвердженим постановою Кабінету Міністрів від 17.09.1996 № 1138 «Про затвердження переліку платних послуг, які надаються в державних закладах охорони здоров’я та вищих медичних закладах освіти» (зі змінами та доповненнями). Дане рішення сприятиме покращенню результатів фінансово-господарської діяльності КНП «Перегінська лікарня» Перегінської селищної ради.

4. Механізм, який застосовується для розв’язання проблеми

Тарифи на медичні послуги, що пропонуються КНП «Перегінська лікарня» Перегінської селищної ради в умовах ринкової економіки визначаються рядом зовнішніх та внутрішніх факторів.

Одним із зовнішніх факторів є регулююча роль держави на ціни та ціноутворення. Державне регулювання цін і тарифів здійснюється згідно із Законом України «Про ціни та ціноутворення» та постановою Кабінету Міністрів України «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)»(зі змінами і доповненнями). Регульовані тарифи торкаються тільки тих медичних послуг, що надаються державними і комунальними медичними закладами.

Цінова політика медичного закладу в значній мірі залежить від виду ринку, кожний з яких ставить свої проблеми в галузі ціноутворення.

Державне регулювання тарифів стримує їх ріст на ринку медичних послуг.

Рішенням сесії Перегінської селищної ради «Про затвердження тарифів на платні медичні послуги, що надаються КНП «Перегінська лікарня» Перегінської селищної ради економічно обґрунтовані тарифи на послуги медичного характеру виходячи з фактичних витрат лікарні на кожну послугу окремо.

Базою для визначення ціни послуги є розрахунок витрат, пов’язаний з безпосереднім наданням послуги. Згідно з п. 138.8. ст.. 138 ПКУ собівартість наданих послуг складається з витрат, прямо пов’язаних з наданням послуг, а саме: прямих витрат на оплату праці медперсоналу, відрахувань єдиного соціального внеску, амортизації основних засобів, безпосередньо пов’язаних з наданням послуги, матеріальних, загальновиробничих та адміністративних витрат.

Витрати на оплату праці розраховані виходячи з норм часу, необхідного для надання послуги та заробітної плати персоналу, який бере участь в наданні послуг. До складу заробітної плати входять посадові оклади, розраховані відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2002 № 1298 «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери», також враховані надбавки та доплати залежно від умов праці, передбачені наказом Міністерства праці та соціальної політики України та Міністерства охорони здоров’я України від 05.10.2005 № 308/519 «Про впорядкування умов оплати праці працівників закладів охорони здоров’я та установ соціального захисту населення».

Матеріальні витрати розраховані виходячи з фактичних витрат лікарських засобів та виробів медичного призначення на кожну послугу окремо.

Загальновиробничі та адміністративні витрати розраховані як співвідношення витрат закладу до фонду оплати праці основного медичного персоналу і становить 30%.

Забезпечення виживання медичного закладу в умовах дефіциту, жорсткої конкуренції на ринку медичних послуг, потребує постійного підвищення якості медичних послуг, оновлення матеріальної бази, підвищення кваліфікації медичного персоналу, що можливе лише при достатній наявності коштів на ці заходи.

Тому надходження коштів від платних послуг дасть можливість покрити всі першочергові потреби лікарні та будуть направлятися на придбання та удосконалення матеріально–технічної бази закладу, на підвищення якості медичних послуг.

5. Можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта

В зв’язку з тим, що порядок надання платних послуг, які будуть надаватись медичним закладом, відповідатиме вимогам чинного законодавства, встановиться офіційність такої плати, обов’язкова для всіх фізичних і юридичних осіб. Впровадження даного регуляторного акту забезпечить відшкодування КНП «Перегінська лікарня » Перегінської селищної ради коштів, затрачених на надання послуг, що відповідно до вимог чинного законодавства можуть надаватись за плату.

Введення рішення регулювання тарифів на медичні послуги забезпечить можливість користуватись ними широким верствам населення і спрямовано на забезпечення соціальної захищеності мешканців Перегінської ОТГ та забезпечення належної якості послуг.

Послугами користуються підприємства, установи, організації до працівників яких поставлена вимога щодо залучення їх до роботи на основі медичних висновків за послугами відповідно до цього регуляторного акту.

Фізичні особи, бажаючі скористатись платними медичними послугами, матимуть таку можливість із внесенням офіційної плати, яка буде спрямовуватись на виконання основних цілей цього регуляторного акту.

Для задоволення споживачів медичних послуг КНП «Перегінська лікарня» Перегінської селищної ради буде постійно розширювати кількість та підвищувати якість своїх послуг, впроваджувати нові вітчизняні та іноземні технології в наданні медичної допомоги.

Платні медичні послуги дають можливість зменшити навантаження на бюджет селища. Лікарня забезпечує покриття першочергових потреб за рахунок платних медичних послуг, які надаються населенню та юридичним особам.

Контроль за дотриманням встановлених тарифів на зазначені медичні послуги може застосовуватись як державними органами, на які покладено ці функції, так і громадськими організаціями.

Враховуючи, що встановлення тарифів здійснюється шляхом публічного обговорення, то тарифи затверджуватимуться з урахуванням інтересів усіх зацікавлених сторін.

Впровадження рішення не потребує додаткових коштів з бюджету.

6.Очікувані результати прийняття регуляторного акта

Встановлення тарифів на платні медичні послуги, що надає КНП «Перегінська лікарня» Перегінської селищної ради , виходячи з конкретних умов надання послуг, дозволить раціонально використовувати бюджетні кошти.

У разі прийняття запропонованого регуляторного акта очікуються наступні вигоди та витрати, які наведені в таблиці:

Сфера впливуВигодиВитрати
Селищна рада– дотримання вимог діючого законодавства стосовно процедури прийняття регуляторного акта; – виконання повноважень наданих урядом щодо державного регулювання цін/тарифів– витрати, пов’язані з офіційним оприлюдненням регуляторного акта
Суб’єкт надання послуг– збільшення надходжень на рахунок спеціального фонду КНП «Перегінська лікарня» Перегінської селищної ради- збереження та покращення матеріально–технічного та санітарного стану відділень лікарні– відсутність можливості швидко змінювати рівень тарифу у разі зростання рівня мінімальної заробітної плати, зростання тарифів на комунальні послуги та інших витрат, що складають собівартість послуг
Населення та суб’єкти господарювання– прозорість, забезпечення стабільного економічно обґрунтованого рівня тарифів, участь у обговоренні проекту регуляторного акта, надання пропозицій та зауважень; – підвищення якості медичних послуг та зменшення часу на їх надання за рахунок інтенсифікації та оптимізації проведення діагностичних та лабораторних досліджень, високий професіоналізм медичного персоналу– збільшення витрат на медичні послуги

7. Обґрунтування строку дії акта

Термін дії регуляторного акта необмежено і залежить від економічної стабільності у країні. Зміни та доповнення можуть бути внесені після внесення відповідних змін до чинного законодавства України та у разі потреби – за підсумками аналізу відстеження його результативності.

На скорочення строку чинності регуляторного акта можуть вплинути:

  • значні зміни в оплаті праці працівників закладів охорони здоров’я згідно з урядовими рішеннями та відповідними наказами Міністерства охорони здоров’я України;
  • зростання тарифів на енергоносії, водопостачання та водовідведення, теплопостачання тощо;
  • ріст закупівельних цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення, необхідні для проведення медичних послуг.
  •  

8. Показники результативності регуляторного акта 

На сьогоднішній день в Україні відбувається реформування медичної галузі, головним завданням якого є підвищення якості надання медичної допомоги населенню. Вивчення проблем і засад профілактичної, лікувальної медицини, організаційно-інформаційного та матеріально-технічного забезпечення системи охорони здоров’я є нагальною потребою сучасності.

Забезпечення населення лікувально-профілактичною допомогою високої якості та в достатньому обсязі залежить від адекватності матеріально-технічної бази закладів, професіоналізму та кваліфікації  лікарів, компетентності керівників, психологічної готовності населення піклуватися про стан свого здоров’я.

Основними показниками результативності дії регуляторного акта є стабільне функціонування та достатнє фінансування лікарні для забезпечення населення якісними медичними послугами за економічно обґрунтованими тарифами.

Показниками результативності зазначеного рішення передбачається визначити за статистичними показниками, пов’язані з дією акта, а саме:

  • дані щомісячних звітів про надходження платежів за платні медичні послуги до спеціального фонду КНП «Перегінська лікарня» Перегінської селищної ради
  • кількість фізичних та юридичних осіб, яким надаються платні медичні послуги;
  • кількість проведених лабораторних, діагностичних та консультативних послуг;
  • кількість проведених медичних оглядів;
  • кількість та найменування придбаного обладнання, медінструментів, матеріалів тощо для покращення матеріально-технічного забезпечення КНП «Перегінська лікарня» Перегінської селищної ради

9. Заходи відстеження результативності регуляторного акта

Результативність регуляторного акта здійснюється за допомогою проведення відстеження, а саме:

  • відстеження динаміки зростання надходжень платежу від надання медичних послуг;
  • відстеження динаміки кількості фізичних і юридичних осіб, яким надаються платні медичні послуги.

Базове відстеження результативності вказаного регуляторного акта буде здійснюватись упродовж місяця з моменту набрання чинності регуляторного акту.

Повторне відстеження регулятивного акта буде проведено через рік з дня набрання чинності, але не пізніше двох років, за результатами якого можливо здійснити порівняння показників базового та повторного відстеження. У разі виявлення неврегульованих та проблемних питань вони будуть усунені шляхом внесення відповідних змін.

Періодичне відстеження планується здійснювати один раз на три роки з дня виконання заходів повторного відстеження результативності цього акта.

Після виконання відповідних заходів готуються звіти про результативність регуляторного акту.

Головний спеціаліст відділу охорони здоров’я                                              

та соціальної політики Перегінської селищної ради                                                    Т. Дронів

Залишити відповідь